Zaznacz stronę

Jedząc niektóre warzywa i owoce nie zdajesz sobie sprawy, że mogą być też niebezpieczne dla Twojego zdrowia. Oto krótki spis produktów, na które trzeba uważać i nauczyć się je dobrze przyrządzać.

Rabarbar

Łodyga rabarbaru jest bogata w antyoksydanty i wapń. Jest to zatem świetny i zdrowy składnik koktajli owocowych i ciast. Jednak nie cały rabarbar jest tak dobry. Trzeba uważać na jego korzeń i liście, które zawierają kwas szczawiowy – toksynę powodującą nudności, wymioty i ogólne osłabienie organizmu, nawet, jeśli spożyto ją w niewielkich ilościach. Duże ilości toksyny z rabarbaru mogą powodować uszkodzenie nerek i wątroby. Dlatego następnym razem, kiedy najdzie Cię ochota na schrupanie kawałka rabarbaru, odetnij jego korzeń i liście i dokładnie go umyj przed zjedzeniem lub gotowaniem.

Ziemniaki

Z założenia ziemniaki nie są trującymi warzywami. Jednak, kiedy wystawione są na zbyt długie działanie światła, zaczynają kwitnąć. Wytwarza się w nich również toksyczna substancja – solanina, która powoduje biegunkę i wymioty od 1 dnia do 6 dni. Oznaką tego, że w ziemniaku pojawiała się solanina, jest zabarwienie skórki ziemniaka na zielono oraz wyrastające z niego kiełki. Kiedy jednak dokładnie obierzesz zieloną skórkę i usuniesz kiełki (a także fragment ziemniaka, z którego kiełki wyrastały), warzywo jest bezpieczne do spożycia.

Pestki owoców

Na pewno słyszałeś, że niektóre pestki owoców są trujące. I to oczywiście prawda. Jabłka, brzoskwinie, morele, nektarynki i wiśnie mają w sobie pestki, zawierające amigdalinę – toksyczny związek chemiczny, który zmienia się w trującą substancję, jaką jest cyjanowodór. To oczywiście wywołuje wiele nieprzyjemnych objawów, takich jak: bóle głowy, drgawki, nudności, wymioty, podwyższone ciśnienie i szybsze tętno. Dobra wiadomość jest taka, że przypadkowe zjedzenie jednej, a nawet dwóch pestek (albo jej zawartości) nie doprowadzi do zatrucia.

Leśne grzyby

O ile grzyby, czyli pieczarki sprzedawane w sklepach są bezpieczne, o tyle do tych zbieranych w lesie, nikt nie może mieć pewności. Duża liczba gatunków grzybów powoduje, że zawsze istnieje ryzyko pomylenia tych jadalnych z trującymi. Gotowanie trujących grzybów niestety nie niweluje ich toksycznych właściwości. Dlatego najlepiej ograniczyć je w swojej diecie (albo w ogóle nie spożywać), a dzieciom, dla bezpieczeństwa, w ogóle ich nie podawać.

Maniok jadalny

Maniok jadalny nie jest być może zbyt często używany w Twojej kuchni, ale warto wiedzieć, że warzywa bogate w skrobię są najczęściej spożywanym źródłem węglowodanów na świecie. Sok, który znajduje się w liściach i korzeniach manioku jadalnego zawiera toksyczne cyjanki, które uszkadzają żołądek, powodują problemy neurologiczne, trudności w oddychaniu, drgawki i problemy z sercem. Słodki korzeń manioku może być jedzony tylko po dokładnym obraniu i ugotowaniu. Z gorzkim korzeniem jest trudniej: trzeba go obrać, posiekać, przelać wodą, a następnie ugotować we wrzątku. Dla bezpieczeństwa, najlepiej kupować już przygotowany maniok.

Czerwona fasola

Czerwona fasola, niezwykle bogata w błonnik, kiedy jedzona na surowo, może bardzo zaszkodzić Twojemu żołądkowi. To dlatego, że surowe ziarna fasoli zawierają truciznę o nazwie lektyny. Przed gotowaniem, należy moczyć fasolę przez przynajmniej 5 godzin, a następnie odlać z niej wodę i ugotować ją w nowej.

Fasola biała

Fasola biała jest bogatym źródłem białka, kwasu foliowego i błonnika, ale zawiera toksynę, powodującą nudności, wymioty i bóle brzucha. Aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności, należy dokładnie ugotować fasolę.

A w przypadku podejrzenia zatrucia którymś z powyższych warzyw czy owoców, warto zwrócić się po poradę do lekarza.

Pin It on Pinterest